Keliones neretai gali apkartinti netikėtumai, su kuriais keleiviai susiduria keliaudami oro transportu. Lėktuvų skrydžiai vėluoja, yra atšaukiami, dažnai kyla įvairių problemų dėl bagažo. LRT televizijos laida „Labas rytas, Lietuva“ kviečia prisiminti keleivių teises.
Europos vartotojų centrai, esantys visose Europos Sąjungos valstybėse narėse, taip pat Norvegijoje ir Islandijoje, rūpinasi Europos Sąjungos vartotojų teisėmis.
Iš visų skundų, kuriuos pernai gavo Europos vartotojų centras Lietuvoje, net 34 proc. buvo dėl oro keleivių teisių pažeidimų.
„Pirmiausia reikia prisiminti, kad jei iškyla kažkokia problema, kad ir jau atvykus į patį oro uostą, reikia nepasimesti ir ieškoti informacijos. Ją privalo pateikti vežėjų atstovai, taip pat oro uoste yra informaciniai stendai tiek su lankstinukais, tiek su plakatais.
Kalbant apie bagažą – yra griežti terminai ir formalumai, kuriuos reikėtų atsiminti. Jeigu nusileidus jūsų bagažas neatkeliauja arba atkeliauja sugadintas, apvogtas, reikia jokiu būdu neišėjus iš oro uosto pasiimti tą faktą įrodantį dokumentą. Tai būtent kreiptis į oro uosto darbuotojus, nurodyti tą faktą ir jie jau išrašo atitinkamą oficialų dokumentą.
Jeigu bagažas bus sugadintas, o jūs išeisite su juo iš oro uosto ir tik tada pastebėsite tą faktą, įrodyti, kad atsakingas yra vežėjas, bus daug sunkiau“, – aiškina Europos vartotojų centro teisininkė patarėja Jaunė Dalinkevičiūtė.
Atšaukus skrydį oro bendrovės atstovai keleiviams privalo pasiūlyti kitą skrydį ar galimybę susigrąžinti pinigus sumokėtus už bilietus. Pasirinkus antrąjį variantą jūsų ir vežėjo jau nesaisto jokie įsipareigojimai. Jeigu pasirenkate laukti kito kompanijos siūlomo skrydžio, vežėjas turi jums parūpinti nakvynę ir transportą pasiekti nakvynės vietą.
„Svarbu atsiminti, kad atidėjus skrydį daugiau nei 2 valandoms, jums turi pasiūlyti maisto, gaiviųjų gėrimų, atsižvelgiant į laukimo laiką, turi pasiūlyti paskambinti telefonu ir pranešti artimiesiems, kad gal nelaukite oro uoste arba išsiųsti pranešimą faksu, elektroniniu laišku.
Jeigu vėlavimas yra daugiau negu 5 valandos, vartotojas gali atsisakyti laukti ir susigrąžinti pinigus už sumokėtą skrydį. Tam tikrais atvejais tiek atšaukus skrydį, tiek vėluojant, keleiviams priklauso ir papildomos kompensacijos, tačiau jos nepriklauso, jeigu yra tam tikros nenugalimos jėgos aplinkybės“, – primena J. Dalinkevičiūtė.
Ir dar – susiruošę į kelionę nepamirškite pažymėti savo bagažo ne tik išskirtine detale, bet ir pakabučiu su savo duomenimis. Taip bus lengviau atpažinti pasimetusį bagažą.
Simona Stanapėdytė, LRT televizijos laida „Labas rytas, Lietuva“