Pasas
Į užsienį galima vykti tik turint galiojantį pasą (ne asmens tapatybės kortelę!). Pasas, kurio galiojimo terminas baigiasi kelionės metu, laikomas negaliojančiu. Daugelis valstybių reikalauja, kad turisto pasas galiotų ne trumpiau kaip 6 mėnesius skaičiuojant nuo kelionės pabaigos dienos (gali būti reikalaujama ir 12 mėnesių galiojančio paso). Patariama tai išsiaiškinti prieš išvykstant ir, esant reikalui, pasikeisti pasą ir prasitęsti jo galiojimo laiką. Tikslesnę informaciją apie paso keitimo procedūrą gali suteikti pasų tvarkymo tarnybos. Ją taip pat rasite Migracijos departamento interneto svetainėje www.migracija.lt.
Vizos
Valstybių, į kurias vykstant Lietuvos Respublikos piliečiams nereikia vizos, sąrašą galite rasti Lietuvos Respublikos Užsienio reikalų ministerijos svetainėje internete. Tarp šių šalių yra Islandijos Respublika, Japonija, Kosta Rikos Respublika, Meksikos Jungtinės Valstijos, Naujoji Zelandija, Peru Respublika, Svazilendo Karalystė (2007 m. gruodžio 27 d. duomenimis). Vykstant į kitas valstybes būtina turėti tų valstybių vizas. Informacijos apie vizų gavimo tvarką teiraukitės kelionių agentūroje.
Ne Lietuvos piliečiams reikalavimai dėl vizų gali skirtis nuo aukščiau nurodytųjų, vykdami į kai kurias šalis, turi įsigyti vizas. Jeigu Lietuvoje gyvenantys asmenys kitos šalies vizos Lietuvoje įsigyti negali, jie turi kreiptis į artimiausią reikiamos šalies ambasadą.
Kelionės organizatorius ir agentūra neatsako už tai, kad neįsigijęs (negavęs) vizos turistas neišvyksta į kelionę, taip pat už pasienio ir migracijos tarnybų priimtus sprendimus turisto atžvilgiu.
Išskridimo laikas
Visada pasitikslinkite lėktuvų išskridimo laikus. Kai kuriais atvejais (dėl meteorologinių sąlygų, neleidžiančių vykdyti atitinkamo skrydžio, netikėtai atsiradusių skrydžių saugos trūkumų, streikų, turinčių įtakos skrydį vykdančio oro vežėjo veiklai, ir kt.) net ir lėktuvo biliete nurodytas laikas gali būti pakeistas.
Nuolaidos vaikams
Dauguma aviakompanijų taiko vienodas taisykles ir nuolaidas vaikams. Užsakydami kelionę, privalote pateikti ne tik vaiko pavardę, bet ir tikslią gimimo datą. Jeigu kūdikiui kelionėje sukanka 2 metai, aviakompanija jį laiko 2 metų vaiku. Kūdikiui iki 2 metų vieta lėktuve ir nustatytas nemokamas registruojamo bagažo svoris nepriklauso. Vaikui nuo 2 metų amžiaus, kaip ir suaugusiam, priklauso vieta ir nemokamai registruojamo bagažo norma. Vaikui, keliaujančiam kartu su dviem suaugusiais, mokančiais kelionės kainą pagal kainyną, taikoma kaina su nuolaida, nurodyta kainyne priklausomai nuo vaiko amžiaus. Jeigu nurodytas vaiko amžius nuo (amžius), tai reiškia, kad nuolaida taikoma nuo nurodyto amžiaus įskaitytinai. Jeigu nurodytas vaiko amžius iki (amžius), tai reiškia, kad nuolaida taikoma, jeigu iki kelionės pabaigos vaikui nėra sukakęs nurodytas amžius.
Šeimai, keliaujančiai su vienu vaiku, nuolaida vaikui taikoma tada, kai šeima pasirenka gyventi dviviečiame kambaryje su trečia pristatoma lova. Vaiko amžius, iki kurio taikoma nuolaida, nurodomas kainyne.
Registracija oro uoste
Rekomenduojame oro uoste būti ne vėliau kaip prieš 2 valandas iki lėktuvo reiso, kad liktų pakankamai laiko visiems registracijos formalumams sutvarkyti. Užregistravus bagažą, išduodamas įsodinimo į lėktuvą kuponas. Paskui reikia praeiti pasienio kontrolę, kur patikrinami dokumentai, ir skrydžių saugumo tarnybą. Čia gali būti tikrinamas Jūsų rankinis bagažas. Kelionės organizatorius ir agentūra neatsako, jeigu klientas pavėluoja arba dėl savo kaltės neatvyksta į oro uostą. Tiksli informacija apie lėktuvų reisų tvarkaraštį suteikiama oro uoste arba kelionių agentūroje.
Vėlavimas
Nors kiekvienas oro transporto vežėjas yra suinteresuotas laikytis tvarkaraščio, pasitaiko vėlavimą. kelionės organizatorius neprisiima atsakomybės už suplanuoto skrydžio tvarkaraščio arba lėktuvo tipo pakeitimą, kuris įvyksta ne dėl kelionės organizatoriaus kaltės.
Jeigu vėluojama ne dėl kelionės organizatoriaus kaltės, jis neįsipareigoja apmokėti papildomų turisto išlaidų, susijusių su vėlavimo padariniais – pavyzdžiui už taksi iš oro uosto į namus, pokalbius telefonu, už nakvynę viešbutyje ir kt.
Bagažas
Nuo 2 metų amžiaus kiekvienam keleiviui dažniausiai nemokamai leidžiama vežtis 20 kg registruoto bagažo ir 5 kg rankinio bagažo (ribojimų dydis įvairiose aviakompanijose gali skirtis). Paprastai ribojamas ir maksimalus vieno bagažo vieneto svoris. Nei aviakompanija, nei agentūra neatsako už neregistruotą bagažą. Juo turi rūpintis pats keleivis.
Vežantis bagažo daugiau nei leidžiama, papildomai mokama už kiekvieną viršsvorio kilogramą. Mokesčio dydis priklauso nuo aviakompanijos taisyklių ir skrydžio trukmės. Į bagažą negalima dėti lengvai dūžtančių ir vertingų daiktų ! Apie registruotame bagaže vežamus pavojingus daiktus (ginklus ar kt.) būtina informuoti skrydžių saugumo tarnybos pareigūnus. Rankiniame bagaže griežtai draudžiama turėti pavojų keliančių daiktų (žirklių, užlenkiamų ar kitokių peilių, manikiūrui ar kosmetikai skirtų aštrių priemonių).
Apie papildomai draudžiamus įvežti į/iš konkrečių šalių daiktus informacijos teiraukitės kelionių agentūrose.
Nuo 2006 m. lapkričio 6 d. visuose ES ir Norvegijos, Islandijos bei Šveicarijos oro uostuose įsigaliojo taisyklės, kuriose ribojamas pro saugumo patikros vietas įsinešamo skysčio kiekis. Taisyklės taikomos visiems keleiviams, vykstantiems iš ES oro uostų į visus paskirties oro uostus. Rankiniame bagaže leidžiama turėti tik nedidelius skysčių kiekius. Skysčiai turi būti atskiruose, ne didesniuose nei 100 mililitrų, induose. Šiuos indus turite įdėti į vieną permatomą ir užsegamą plastikinį, ne didesnį nei 1 litro, krepšelį; vienas krepšelis – vienam keleiviui. Išsamią informaciją apie naujas saugos taisykles galite rasti Tarptautinio Vilniaus oro uosto svetainėje internete – http://www.vno.lt/Dokumentai/reglamentas.doc. Panašios taisyklės galioja ir kai kurių kitų užsienio valstybių oro uostuose.
Jeigu kelionės metu bagažas dingsta arba yra sugadinamas, atskridus reikia nedelsiant apie tai pranešti oro uosto bagažo tvarkymo tarnybai ir informuoti kelionės organizatoriaus atstovą (kelionės vadovą).
Oro transporto vežėjų atsakomybė
Daugelio oro vežėjų atsakomybė nustatoma Konvencijos dėl tam tikrų taisyklių, susijusių su tarptautiniais vežimais oru, unifikavimo pasirašytos Varšuvoje 1929 m. spalio 12 d., 1955 m. Hagos Protokolo apie Konvencijos dėl tam tikrų taisyklių, susijusių su tarptautiniais vežimais oru, unifikavimo pasirašytos Varšuvoje 1929 m. spalio 12 d., pakeitimą, 1999 gegužės 28 d. Monrealio Konvencijos dėl tam tikrų tarptautinio vežimo oru taisyklių suvienodinimo ir 2002 m. gegužės 13 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento Nr. 889/2002, iš dalies pakeičiančio Tarybos reglamentą (EB) Nr. 2027 dėl oro vežėjo atsakomybės nelaimingų atsitikimų atveju, nustatyta tvarka.
Prireikus vežėjai be įspėjimo gali pasinaudoti atsarginiais vežėjais ar lėktuvais, pakeisti lėktuvo tipą ir pakeisti ar praleisti nurodytas sustojimo vietas.
Jeigu dingsta bagažas arba jis yra sugadinamas, keleivis atitinkamai aviakompanijai privalo raštu pateikti pareiškimą dėl įvykio. Pareiškimas dėl žalos registruotam bagažui turi būti pateiktas vežėjui iškart po to, kai keleivis sužinojo apie žalą, bet ne vėliau kaip per septynias (7) dienas po bagažo atsiėmimo. Jei keleivis nori pateikti pretenziją ar ieškinį dėl registruoto bagažo vėlavimo, jis privalote pranešti apie tai vežėjui per dvidešimt vieną (21) dieną nuo bagažo pristatymo. Kiekvienas toks pranešimas turi būti pateiktas raštu.
Valstybėse, kurios nėra atitinkamų konvencijų šalys ir nepriklauso Europos Sąjungai, gali galioti kitokia atsakomybės nustatymo tvarka ir apribojimai.
Bendra informacija apie viešbučius
Pasaulyje nėra vieningos apgyvendinimo įstaigų klasifikavimo sistemos ar standarto, todėl, priklausomai nuo šalies, atsiranda skirtingi vienodų kategorijų viešbučių standartai. Viešbučio kategorija priklauso nuo kambarių dydžio, jų įrengimo, aptarnavimo lygio, teikiamų paslaugų kiekio ir kt. Kiekvienoje šalyje kategorijai keliami reikalavimai ir jų interpretavimas gali skirtis. Ne visose šalyse yra oficialios kategorizavimo sistemos, ne visur kategorizavimas privalomas.
Kataloge pateikiamuose kelionių aprašymuose nurodytos viešbučių, kuriuose gyvenama kelionės metu, kategorijos. Jos pažymėtos žvaigždute arba gaubliuku. Gaubliukai naudojami tuo atveju, jei šalyje viešbučių kategorizavimas neprivalomas ir daug viešbučių šalyje oficialios kategorijos neturi arba jei šalyje nėra oficialios valstybinės viešbučių kategorizavimo sistemos. Tai kelionių organizatoriaus vertinimas (skalėje nuo 1 iki 5 gaubliukų), atsižvelgiant į viešbučių teikiamų paslaugų įvairovę ir kokybę. Gaubliukų negalima tapatinti su oficialią viešbučio kategoriją šalyje nurodančiomis žvaigždutėmis.
Kai kuriose šalyse (Kosta Rikoje, Kenijoje, Svazilende) siūlomas apgyvendinimo tipas – nameliai ir stovyklavietės. Šis apgyvendinimo tipas, dažniausiai siūlomas nacionaliniuose parkuose, neturi oficialios kategorijos (klasės) šalyje. Kambariai nameliuose ir stovyklavietėse gražiai ir švariai įrengti, patogumai viduje. Tokio apgyvendinimo tipo pavyzdžių ir daugiau informacijos galite rasti šiose interneto svetainėse:
www.oltukailodge.com;
www.marasimba.com;
www.lagunatortuguero.com,
www.grupomawamba.com,
www.selvaverde.com;
www.hawane.com.
Apgyvendinimas
Atkreipiame dėmesį, kad standartiniame dviviečiame viešbučio kambaryje, priklausomai nuo viešbučio interjero, gali būti viena dvigulė arba dvi atskiros lovos. Paprastai viešbučiuose nebūna triviečių kambarių. Užsakius vietą trečiajam ar ketvirtajam asmeniui, dviviečiame kambaryje pastatoma papildoma (sudedama) lova, sofa arba sulankstomas fotelis. Už papildomą mokestį (dažniausiai reikia mokėti pačiame viešbutyje) galima išsinuomoti lovelę kūdikiui.
Vienas turistas
Vienviečio kambario kaina vienam asmeniui paprastai yra didesnė nei dviviečio kambario kaina vienam asmeniui. Vienviečiai kambariai gali būti mažesni už standartinius dviviečius. Pagal viešbučiuose įprastą praktiką, turistas, sumokėjęs vienviečio kambario kainą, kartais apgyvendinamas kambaryje, kuriame yra daugiau miegamųjų vietų, tačiau tai nereiškia, kad kambaryje bus apgyvendinti kiti asmenys.
Viešbučio para
Atvykimo dieną viešbučio paros pradžia yra 14–18 val., išvykimo dieną viešbučio paros pabaiga yra 10–12 val. Paskutinę kelionės dieną iš viešbučio kambario su bagažu reikia išvykti iki 10–12 val. Apie tikslias išsiregistravimo iš viešbučio sąlygas Jus informuos viešbučio administracija arba kelionės vadovas. Ši taisyklė galioja ir tada, kai išskridimo laikas yra naktį, net po 24 val. Atlaisvinus kambarį, bagažą galima palikti viešbučio bagažo saugojimo kameroje arba tam skirtame kambaryje. Esant galimybei, viešbučio administracija gali svečius apgyvendinti anksčiau arba pratęsti išvykimo iš kambario laiką. Už tai turistas paprastai turi sumokėti viešbučio administracijos nustatytą papildomą mokestį.
Maitinimas viešbučiuose
Konkrečią maitinimo paslaugų teikimo tvarką, laiką, kada ir kur galima gauti atitinkamą maitinimą, patiekalų ir gėrimų pasirinkimo įvairovę nustato viešbučio administracija priklausomai nuo šalies specifikos, viešbučio kategorijos ir kt.
“Viskas įskaičiuota” – maitinimas ne mažiau kaip tris kartus per dieną, o kai kurie pilstomi vietinės gamybos gaivieji ir alkoholiniai gėrimai jau įskaičiuoti į kainą. Kai kurie gėrimai ar patiekalai gali būti viešbučio administracijos sprendimu siūlomi už papildomą mokestį, net jei viešbutyje yra „viskas įskaičiuota“ tipo maitinimas.
Paprastai viešbučio kambariuose, kuriuose nėra virtuvėlės, draudžiama laikyti ir gaminti maistą. Kai kuriuose viešbučiuose net už maisto ar gėrimų įnešimą numatytos baudos.
Kelionių organizatoriaus atstovai
Klientų poilsiu ir gerove poilsio vietoje rūpinasi kelionių organizatoriaus atstovai. Su jais galima susitikti informacinių susitikimų Jūsų viešbutyje metu arba, esant reikalui, susisiekti mobiliu telefonu ištisą parą.
Kelionės organizatoriaus atstovas suteiks informaciją apie tai, kur ir kaip galima praleisti laisvalaikį poilsio vietoje. Ekskursijos organizuojamos kiekvieną savaitę ir beveik kiekvieną dieną. Išsamią informaciją apie organizuojamas ekskursijas ir jų programas, tikslias kainas bei paslaugas, įskaičiuotas į kainą, kitas pramogas suteikia kelionės organizatoriaus atstovai atvykus į šalį.
Kelionių organizatoriaus atstovai
Klientų poilsiu ir gerove poilsio vietoje rūpinasi kelionių organizatoriaus atstovai. Su jais galima susitikti informacinių susitikimų Jūsų viešbutyje metu arba, esant reikalui, susisiekti mobiliu telefonu ištisą parą.
Kelionės organizatoriaus atstovas suteiks informaciją apie tai, kur ir kaip galima praleisti laisvalaikį poilsio vietoje. Ekskursijos organizuojamos kiekvieną savaitę ir beveik kiekvieną dieną. Išsamią informaciją apie organizuojamas ekskursijas ir jų programas, tikslias kainas bei paslaugas, įskaičiuotas į kainą, kitas pramogas suteikia kelionės organizatoriaus atstovai atvykus į šalį.
Viešbučio seifas
Pagal kai kurių šalių teisinę sistemą, viešbutis neatsako už kambaryje paliktus vertingus daiktus. Patariame visuomet išsinuomoti viešbučio seifą ir laikyti jame pasą, pinigus ir kitus vertingus daiktus. Kambaryje paliekamus vertingus daiktus taip pat rekomenduojame laikyti rakinamuose lagaminuose ar kelioniniuose krepšiuose.
Vanduo
Visose šalyse nerekomenduojama gerti vandens iš čiaupo. Bakterijomis užterštas ar stipriai chloruotas vanduo gali pakenkti sveikatai ir sukelti žarnyno ligas.
Elektros srovė
Pietų šalių viešbučiuose pasitaiko elektros srovės tiekimo sutrikimų. Ne visur vienoda elektros srovės įtampa (125 V arba 220 V), todėl visada atkreipkite dėmesį į instrukciją voniose. Kai kuriuose viešbučiuose elektros lizdai yra kitokios formos nei Lietuvoje, todėl, naudojantis savais elektros prietaisais, reikia turėti „tarpininką“. Kartais viešbučiuose tokį prietaisą galima išsinuomoti. Įsigiję „tarpininką“ prieš išvažiuodami, nesusidursite su galimais nepatogumais.
Nuvežimas iš oro uosto į viešbutį ir atgal
Kelionės organizatorius organizuoja turistų nuvežimą iš oro uosto į viešbutį atvykimo dieną ir iš viešbučio į oro uostą išvykimo dieną. Turistai vežami autobusu (kartais taksi), dažniausiai lydint kelionės organizatoriaus atstovui.
Vėliausiai dieną prieš išskrendant, pasitikslinkite lėktuvo išskridimo laiką. Šią informaciją suteiks kelionės organizatoriaus atstovas. Tikslų išskridimo laiką taip pat galite rasti specialioje viešbučio informacinėje lentoje ar informaciniame segtuve.
Visada pasitikslinkite užsakomųjų lėktuvų reisų išskridimo laikus. Net kataloge ir jo kainyne nurodyti laikai gali išimtinais atvejais dėl įvairių priežasčių šiek tiek keistis.
Sveikata, skiepai, draudimas
Vykstant į kelionę patariame būtinai įsigyti medicininių išlaidų draudimą, garantuojantį būtinos medicininės pagalbos užsienyje ir papildomų išlaidų, susidariusių dėl draudiminio įvykio, apmokėjimą. Sveikatos draudimo užsienyje polisus galima įsigyti kelionių agentūros VisosKeliones.lt skyriuose.
Prieš vykstant į egzotiškas šalis patariama pasikonsultuoti su gydytoju dėl profilaktinio skiepijimosi nuo užkrečiamųjų ligų. Skiepais rūpinasi ir už juos moka pats turistas. Papildomos informacijos apie skiepus galite gauti paskambinę į „Užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės centrą“ tel. (8-5) 277 9051, taip pat patariame susipažinti su „Užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės centro” interneto svetainėje skelbiamomis rekomendacijomis keliaujant į užsienio šalis: www.ulpkc.lt/ulpkc.imuno.php.
Ligos ar nelaimingo atsitikimo atveju kreipkitės į artimiausią medicinos punktą, ligoninę arba išsikvieskite gydytoją per viešbučio administratorių, informuokite kelionės vadovą.
Atidžiai skaitykite visą informaciją, pateiktą draudimo polise. Išlaidų kompensavimo tvarka ir dokumentai, kuriuos reikalaujama pateikti prašant kompensuoti patirtas išlaidas ar gauti kitokią draudimo išmoką, įvairiose draudimo bendrovėse gali skirtis. Ne visos medicinos įstaigos dirba su draudimo kompanijomis, todėl gali tekti sumokėti už jų suteiktas gydymo paslaugas vietoje, net jei ir turite medicininių išlaidų draudimą. Reikalaukite iš gydytojo tokių dokumentų: pažymos, kurioje būtų nurodyta diagnozė, gydymo išlaidų sąskaitos, patvirtintos gydytojo parašu ir antspaudu, taip pat reikės vaistų receptų ir išrašytų vaistų pirkimo kvitų. Už gydymą ligoninėje, transportą, greitosios pagalbos paslaugas pagal draudimo polise nustatytas sąlygas sumokės draudimo bendrovė, jei laiku kreipsitės į draudimo bendrovės atstovą (adresai būna nurodyti polise), kuris įgaliotas pasirūpinti gydymu ir atsiskaityti už jį.
Prieš išvykstant į kelionę, patariame atidžiai išstudijuoti Valstybinio turizmo departamento turistams skirtą informaciją, Užsienio reikalų ministerijos skelbiamą informaciją. Papildomos informacijos apie išvykimo į užsienį sąlygas galite gauti paskambinę į Valstybės sienos apsaugos tarnybą (prie LR vidaus reikalų ministerijos) tel. (8-5) 271 9305 (www.pasienis.lt).